Joanna Hrk

Joanna Hrk wykorzystuje i odwołuje się w swoich pracach ceramicznych do bogatej symboliki maski.
Pozbawieni maski jesteśmy zmuszeni do ukazania prawdziwej twarzy. Gruba warstwa wypalonej gliny dodatkowo pokryta barwnym szkliwem może wydawać się bezpieczną tarczą osłaniającą twarz jak murem – przecież cegły także wyrabia się z wypalanej gliny.
Maska pozbawiona ożywiającej ją twarzy jest jak obierki, łupiny owocu pozostawione na talerzu… Porzucone, zwinięte, skrzywione, pokurczone i popękane maski noszą w sobie ciężar pamięci zakrywanych emocji.
Przy tworzeniu medalionów artystka użyła techniki tworzenia ceramiki z płatów gliny. Kilkuetapowy proces tworzenia ceramiki artystycznej pozwala na budowanie silnego związku między twórcą, tworzywem i dziełem na wszystkich poziomach percepcji.
Dux femina facti - cykl medalionów ceramicznych powstał pod wpływem inspiracji tańcem flamenco.












